„Cítím radost, když zachytím myšlenku, která dobře zní a má nápad,“ říká v rozhovoru Kryštof Kovář

Znovu jsem hodil síť mezi instabásníky a tentokrát se mi do ní chytil Kryštof Kovář, 22letý kluk, co sdílí své básně a texty s vizuálním monogramem KrKo na profilu @trocha_krystofa. Jsem sice zhruba o generaci starší, ale jeho odpovědi mi rezonují. Kryštofovy básně mají vtip i nápad, nevezou se na vlně prvoplánové líbivosti a pro mě jsou v záplavě instagramových textů osvěžením. A vzpomínkou na mé vlastní studentské roky zhusta prokládané návštěvami pohostinských zařízení, kde probíhaly ty nejzásadnější rozmluvy o smyslu života, ženách, alkoholu a tvorbě.

 

Kryštof v rozhovoru mluví o tom, jaké knížky ho ovlivnily, jmenuje svou top trojku českých slamerů a doporučuje IG profily hodné sledování. Pro mě osobně je ale nejcennější jeho odpověď na otázku „Proč píšeš?“ Ta mi přímo zazvonila. Tak si ji dejte a s ní celý rozhovor. Stojí za to!



Kdybys měl sám sobě a svojí tvorbě udělat reklamu, jaký slogan by sis napsal?

Občas i trochu originál.

 

Jak vidíš Instagram coby platformu pro zveřejňování poezie? Co se ti na Instagramu líbí a co ti vadí?

Není pro sdílení poezie (nebo kreativních tvorby obecně) primárně určen a nijak zvlášť ji nepodporuje, alespoň tak mi přijde. Byl bych rád, kdyby byl Instagram pro objevování vizuální tvorby, co je Spotify pro hudbu. Ale není. Mechanismy této platformy vnímám jako zaměřené víc na konzum, než na kvalitu a rozumné kategorizování, doporučování a objevy. Přistupuju tak k němu jako k mému tvůrčímu portfoliu, na které můžu odkázat, a ne místu, kde bych chtěl být známý. Přijde mi ale zajímavé i přínosné jak tím, že Instagram upřednostňuje fotky před textem, donutil autory hledat nové způsoby sdílení poezie a jejího vzhledu obecně.

 

Jaká poezie na Instagramu funguje? 

Ztotožnitelná. Sledovaností nejúspěšnější je poezie o vztazích, sexu a sebelásce. Osobně mě nebaví a nevyhledávám ji, přijde mi nudná, opakující se a většinou bez jakéhokoliv nápadu. 

 

Proč podle tebe někteří její autoři prorazili?

Všechny moje úvahy o tom, proč prorazili, by smrděly závistí, protože jim množství čtenářů opravdu trochu závidím, tak je radši nechám být. Poslední dobou často narážím na profily @zkazena a @vino_sracky

 

Jak je pro tebe při psaní důležitá originalita? Přijde mi, že na sociálních sítích sklízí lajky hlavně tzv. přežvýkávači, jak jim říkám. Lidi, co sbírají cizí citáty, hlášky, vtipy nebo jiné texty a zveřejňují je pod svým účtem, většinou jen s nějakou grafickou úpravou.

Originalita důležitá je, ale hlavní je pro mě nápad, osobitý úhel pohledu, nějaká přidaná hodnota k danému tématu. Opravdu originálních věcí je velmi málo, když ale vidím ty spousty, jak říkáš přežvýkavců, říkám si proč je někdo ochotný zakydat virtuální prostor takovou kravinou?

 

Zveřejňuješ svou tvorbu ještě někde jinde kromě Instagramu? Co všechno píšeš?

Začal jsem svou tvorbu zveřejňovat po stěnách hospodských záchodů, na Instagram jsem se uchýlil, když hospody při první vlně zavřeli. Píšu hlavně krátké básničky, delší kousky zhudebňuju, zaujal mě slam, svou tvorbu chci předvádět živě.

 

Slam už jsi někdy zkusil? Napsat, nebo i předvést? Máš oblíbené slamery?

Zkouším psát delší texty, ve kterých bych nepociťoval prázdnou výplň, ale textově jsem spíš sprinter, takže předveden žádný ještě nebyl. Anatol Svahilec a Rimmer jsou prostě lásky, hodně se mi líbí tvorba Jiřího Juráně (@poetograf).

 

Proč píšeš? Co je tvoje hlavní motivace?

Píšu, protože cítím radost a zadostiučinění, když zachytím myšlenku, která dobře zní, má nápad, neotřelý význam. Cítím se produktivní, když moje přemýšlení vytvoří něco, co se nezdráhám nazvat uměním. Občas se jen ubíjím špatnými pocity, když dlouho nic nepíšu.




Co na tvoje psaní říkají přátelé a rodina? 

Reakce jsou různé, většinou pochvalné a pobavené. Rodina je ráda, že něco dělám.

 

Máš nějaké tvůrčí plány, chystané projekty, cíle... ?

Pokusím se vydat sbírku přes crowdfundingové nakladatelství Pointa, mám vše přichystané. Moje strategie kampaně na vybrání peněz byla ovšem založena na živých čteních spojených s mýmy autorskými písničkami, a tak počkám, dokud je situace opět nedovolí. Dál hodlám psát básničky a tvořit a sdílet zajímavé fotky a videa.

 

Říkáš, že plánuješ živá čtení a hraní písniček. Nebojíš se, že na to nikdo nepřijde? Máš nějaké věrné publikum, partu kamarádů, o kterých víš, že přijdou? Nebo vylepíš plakáty, pozveš lidi z IG a prostě to riskneš?

Spoléhám, že minimálně pár kamarádů by se objevilo, třebas jen proto, aby viděli, jak nikdo nepřišel a tím by mě zachránili. Určitě budu zvát přes sociální sítě, netuším jaký dosah má dnes oldschool plakátová metoda. V rámci beta testingu na lidech možná budu radši i za míň lidí než víc. Hraní a čtení vlastních věcí je pro mě novinka a trochu strach.

 

Koho se podle tebe vyplatí na Instagramu sledovat?

@petrsoukup.cz, @agent.jaroslav, @katerina.k.o.s., @znackovy_basnik (Díky!;), @inkoustovatecka

 

Pět (až deset) knížek, které tě zasáhly, formovaly nebo zaujaly?

Od Orwella 1984 a Na dně Paříže a Londýna, Básně J.H. Krchovského, Jirousovy básnické sbírky, Klub Rváčů, She Comes First – ta mi v životě hodně pomohla. 

 


Díky za rozhovor!










Komentáře